Wednesday 26 November 2008

Drie maanden Diftar

Op 1 juli 2008 is in Nijlen het Diftar-systeem van start gegaan. De theorie is dat de vervuiler betaalt door voor de afhaling van restafval en GFT per kg te laten betalen. Na drie maanden kreeg elk adres een overzicht van de hoeveelheid geproduceerde afval.
Bij de start van het systeem moest iedereen een provisie betalen van 60 euro. Hiervan zou de kost van de afvalophaling afgetrokken worden. Bij een te lage provisie moet worden bijgestort.

Mijn overzicht ziet er zo uit:
Saldo op 1 juli: 0.00
Betaling van 1/8/2008: 60.00 (De laatst mogelijke betalingsdatum, uiteraard).
Vaste kost van juli tem oktober: -12.00
Saldo: 48.00

Zelfs als je geen afval produceert betaal je nog altijd 3 euro per maand aan vaste kosten! Met een provisie van 60 euro en mijn afvalproductie ziet het er naar uit dat ik ongeveer één keer per jaar een container zal moeten voorzetten en elke 1 à 1.5 jaar 60 euro zal moeten bijbetalen.

Bij het persoonlijk afvaloverzicht zat ook een brochure met veelbelovende resultaten: de gemiddelde restafvalproductie tijdens juli, augustus en september is gedaald van 20kg per inwoner in 2007 naar 12kg per inwoner in 2008.
Zou dit er iets mee te maken hebben?


Misschien moeten we eens met Scriptura langs IOK gaan, dan kan ik onrechtstreeks mijn voor niets betaalde vaste kost terugkrijgen en gaan hun afvaloverzichtjes er misschien wat beter uitzien.

1 comment:

FnH said...

De vaste kosten zullen wel wat omhoog gaan dan ;)