Tuesday, 27 March 2007

Comité P heeft weer werk

This (first) post in Dutch is about a complaint filed against the Belgian Police for not following the rules that allow them to drive through a red traffic light.

De vorige keer heeft het indienen van een klacht voor een soortgelijke situatie bij het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten (beter bekend als Comité P) weinig opgeleverd omdat de betrokkenen niet geïdentificeerd konden worden. Deze keer heb ik de nummerplaat onthouden.

De klacht (verbatim tekst + linkificatie):


Geachte,

Vandaag, dinsdag 27 maart 2007, omstreeks 18 uur 53 is er een politiecombi met nummerplaat SMB-565, komende van de richting Hove en rijdende in de richting van Edegem over de Hovestraat, door het rode licht gereden op het kruispunt van de Hovestraat met de N171 (Boniverlei), zonder evenwel te stoppen zoals nochtans voorgeschreven door Artikel 37.4 van het AR op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Het prioritaire voertuig maakte op het ogenblik van de feiten wel gebruik van de blauwe knipperlichten zoals voorgeschreven door AR 37.2 en van het speciaal geluidstoestel zoals voorgeschreven door AR 37.3.

Een bijkomende, en mijns inziens verzwarende, omstandigheid in verband met deze overtreding van AR 37.4 is dat het speciale geluidstoestel slechts werd ingeschakeld op een vijftal meter voor het kruispunt en weer werd uitgeschakeld op enkele meters voorbij het kruispunt. Het eerste feit maakte dat aanwezige bestuurders te laat opmerkzaam werden gemaakt op het aanrijdende prioritaire voertuig dat, door ook niet te stoppen, te weinig tijd liet om weggebruikers het kruispunt te laten vrijmaken zoals hen verplicht wordt door AR 38.
Het tweede feit maakte dat het betrokken prioritaire voertuig bij de eerstvolgende oversteekplaats voor voetgangers en bij het volgende kruispunt met voorrang van rechts, beide even voorbij de plaats van de overtreding, geen voorrang kon afdwingen.

Hoewel er 'slechts' sprake is van één flagrante overtreding van de wegcode, blijkt uit het algemene gedrag van de bestuurder van het prioritaire voertuig een minachting voor zowel het verkeersreglement als voor de veiligheid van alle andere weggebruikers.

Met beleefde groet,



Als alles gaat zoals vorige keer verwacht ik deze week nog een schriftelijke bevestiging van ontvangst van mijn klacht en over een maand of drie, vier een verdere opvolging.
Het belangrijkste van dit soort klachtenprocedures is niet het behalen van enig direct voordeel of het veroordeeld krijgen van bepaalde politieambtenaren, maar het geven van een signaal naar de politiediensten toe dat burgers het niet langer pikken dat politieambtenaren zich als cowboys in het verkeer gedragen. Voor het Comité P is dit een beetje extra werk (werk dat ze geacht worden te doen en waarvoor ze betaald worden met mijn belastinggeld), maar het brengt op zijn minst een hoop irritant gevraag en mogelijk een berisping of (hopelijk) zelfs een straf met zich mee voor de politieambtenaar in overtreding. Alles bij elkaar een stevige incentive om het niet meer te doen.

Ik kan iedereen aanraden om hetzelfde te doen (het moet uiteraard wel om een echte overtreding gaan). Een klacht indienen kan online.

No comments: